Jeugdtoernooi in Griekenland!

18 april 2017

Van vrijdag 7 april tot maandag 10 april waren de teams O13 en O15 van FC Volendam present op een internationaal jeugdtoernooi in Poros, Griekenland.
Onderstaand verslag geeft een impressie van deze onvergetelijke ervaring!

Vrijdag:
Vrijdagochtend 04:00 uur stonden alle jongens paraat in de vertrekhal van Schiphol om de reis naar Poros, Griekenland aan te vangen. Een aantal hadden bleke gezichtjes, deels veroorzaakt door het vroege tijdstip, maar ook zeker door de spanning van de vliegreis. Deze verliep gelukkig zeer voorspoedig, waardoor we keurig op tijd in Athene landden. Ook de bagage hadden we snel te pakken, maar door een organisatorisch probleem stond de bus niet klaar en moesten we noodgedwongen een paar uur op de luchthaven vertoeven.
Desondanks vermaakten de jongens zich prima met een bal en een tika-taka-spelletje, waardoor de tijd alsnog voorbij vloog. Eenmaal in de bus begon lange tocht richting Poros. Van tevoren werd gezegd dat deze 2,5 uur zou duren, maar achteraf hadden we 4 uur nodig doordat we tijdens de bergrit wat slechter weer hadden en de chauffeur een verkeerde afslag nam. Desondanks arriveerden we veilig in ons hotel en omdat bij aankomst een maaltijd werd geserveerd konden we meteen aan tafel.
We zaten in een prima hotel waar alles top werd verzorgd. Nadat de beide trainers aan de spelersgroep hebben duidelijk gemaakt wat de regels in en buiten het hotel zijn, wordt de vrijdagavond gevuld met een wandeling met de hele groep. Door het wat slechte weer waren we wat sneller terug in het hotel en daarna hebben we de jongens niet meer gehoord… die lagen snel te slapen!

Zaterdag:
Zaterdagochtend stond het ontbijt klaar en alle spelers waren keurig op tijd gereed. Een heerlijke zonnige dag met werkelijk een fantastisch uitzicht vanaf het hotelterras deed ons bijna denken aan een vakantie. Vandaag zou er echter gespeeld worden door beide teams, dus hiervan was voorlopig geen sprake.
De O15 groep werd door de bus opgehaald en zou spelen op een veld in de buurt van het hotel op hetzelfde eiland. De O13 werd door een boot opgehaald en had een wedstrijd gepland staan aan de overkant op de vaste wal. Beide ploegen hadden weinig tegenstand en versloegen hun opponenten met ruime cijfers. De middag waren de jongens vrij en deze werd ingevuld met partij voetvolley op het strand, een bezoekje aan de supermarkt of door te relaxen bij het hotel.

Zondag:
Op zondag stonden er voor beide teams maarliefst twee wedstrijden op het programma. De O13 speelde de eerste wedstrijd in de ochtend en won wederom ruim van de tegenstander (F.C Triziniakos). Door dit resultaat plaatsten zij zich voor de winnaarspoule waar ze automatisch tegen betere tegenstanders zouden gaan spelen. De O15 won van de Arsenal Football academy en ook zij zouden in de avond meer tegenstand krijgen.

De temperatuur was inmiddels aardig opgelopen en werd zelfs zo hoog dat de jongens ervoor kozen om op het strand te vertoeven en of verkoeling te zoeken door te zwemmen in het superheldere water.

’s Avonds koelde het gelukkig weer wat af en daarmee werd het aangenamer om te voetballen.
De O13 won ook nu (3-0) maar trof wel een tegenstander waartegen de jongens flink aan de bak moesten. De O15 speelde een wedstrijd tegen een toptegenstander : Panathinaikos. De wedstrijd kon beide kanten op en bovendien hadden de jongens te maken met een Griekse scheidsrechter die wel heel graag wilde dat zijn landgenoten zou winnen. Jammer genoeg kwam Panathinaikos in de blessuretijd langszij en zodoende eindigde de wedstrijd in 2-2.

Het eten in het hotel was wederom prima, al was het misschien wat eenzijdig. Mede om die reden besluiten we na de wedstrijden met alle jongens een restaurant op te zoeken. Uiteindelijk ligt iedereen met een voldaan gevoel in zijn bed, klaar om de laatste wedstrijden te spelen op maandag.

Maandag:
Op maandag werden de beslissende wedstrijden gespeeld en beide ploegen moesten winnen om eerste te worden in de kampioenspoule. De O15 won vrij gemakkelijk, ondanks het feit dat de keeper een rode kaart kreeg en het team met 10 man door moest. De O13 speelde 1-1 en om die reden moest een winnaar komen door het nemen van strafschoppen. Onze keeper pakte de eerste drie ballen en zelf schoten we deze penalty’s er in. Zodoende behaalden beide teams een verdiende 1e plek!

Na de prijsuitreiking kon een begin worden gemaakt aan de terugreis. Deze verliep een stuk voorspoediger dan de busrit op de heenweg, waardoor we om 23.15 uur, keurig volgens planning, landden op luchthaven Eindhoven. Hier stond de bus klaar om ons naar Volendam te rijden.

Al met al is de Griekenland-reis een prima trip en zeer leerzame ervaring geweest voor de jongens. Omgaan met teamgenoten in een ander land, omgaan met andere accommodaties, een stukje zelfstandigheid zonder ouders en omgaan met scheidsrechters die zonder schaamrood op de kaken belachelijke beslissingen nemen. Het waren een aantal topdagen.

Ik wil een compliment geven aan de leiding van de teams en de jongens zelf. We hebben met zijn allen de naam FC Volendam op een voetstuk gezet en we hebben ons gedragen zoals van ons verwacht mag worden. Niet onbelangrijk; ook voetballend hebben we FC Volendam op de kaart gezet in Griekenland!

Een speciaal dankwoord richting de stichting ‘Vrienden van de jeugdopleiding FC Volendam’ en dan met name Mevr. van Kempen, die deze onvergetelijke reis grotendeels mogelijk heeft gemaakt.